تاریخچه تلفن همراه

گوشی موبایل یا تلفن همراه وسیله ای است که اصلی ترین کاربرد آن در یافت و ارسال تماس تلفنی از طریق ارتباطات رادیویی می باشد . تلفن همراه از سامانه ای سلولی بهره گرفته است. در مرکز هر سلول یک دکل آنتن به نام (BTS ) نصب می‌شود و بر حسب ظرفیت هر سلول تعداد مشترکان تغییرمی کند. به طور متوسط هر سلول  قادر است ۵۶ کانال رادیویی را پشتیبانی کند ویا امکان ۵۶ مکالمه‌ی هم زمان در محدوده‌ی یک سلول وجود دارد. 

امروزه در روش های ارتباط دیجیتالی این ظرفیت افزایش یافته است و می توان تا سه برابر ظرفیت آنالوگ یعنی تقریباً ۱۶۸ کانال را پوشش داد. در این مقاله قصد داریم سالشمار و تاریخچه تلفن همراه را ، از اولین جرقه های تولید آن تا امروز مورد بررسی قرار دهیم :

تاریخچه-تلفن-همراه
  • سال ۱۹۰۸ ، «ناتان استابلفیلد»،  یک گوشی وایرلس با برد کوتاه اختراع کرد.
  • سال ۱۹۱۰، «لارس ماگنوس اریکسون»،توانست در اتوموبیلش  تلفنی نصب کند که با یک جفت سیم بلند به شبکه محلی وصل می شد . او به این وسیله توانست تماس تلفنی برقرار کند.
  • سال ۱۹۲۶، تلفن ها رادیویی شدند . در این سال مسافران درجه اولِ ترن‌هایی که بین برلین و هامبورگ سفر می‌کردند، می‌توانستند از فناوری تلفن‌های رادیویی استفاده کنند.
  • ابتدای دهه ی ۴۰ ، شرکت موتورولا تلفن رادیویی با قابلیت برقرای ارتباط دوطرفه ساخت.
  • سال ۱۹۷۳، تلفن همراه با وزنی نزدیک به دو کیلوگرم توسط شرکت آمریکایی موتورولا تولید شد. دکتر مارتین کوپر در شرکت موتورولا نخستین گوشی قابل حمل را ساخت.
  • سال ۱۹۸۵ ، ۱۷کشور اروپایی  گروهی به نام GMS را جهت ابداع تلفن سیار دیجیتال تشکیل دادند. هرچند انتظارات این گروه برآورده نشد اما  موفق به ابداع سیستمی شدند که در زمان خود بی‌عیب و نقص بود.
  • در سال ۱۹۹۳ تئودور جی پراسکواک نخستین کسی بود که مفهوم هوش، پردازش داده و صفحه‌های نمایشی دیواری را در تلفن‌های همراه معرفی کرد که سرانجام منجربه تولید تلفن‌های هوشمند شد .

امروزه با توجه به استقبال گسترده از تلفن همراه ، این وسیله توسط شرکت‌های سازنده گوناگونی تولید می‌شود و به فروش می‌رسد. برخی از این شرکت ها عبارتند از ؛ نوکیا، سامسونگ الکترونیکس، ال‌جی الکترونیکس، موتورولا، سونی، اپل و اچ‌تی‌سی و ….. در تلفن‌های همراه به صورت معمول یک مجموعه نرم‌افزار یا سیستم‌عامل برای کنترل سخت‌افزار به کار می‌رود و برنامه‌های جانبی توسط سیستم‌ عامل اجرا می‌شوند. از سیستم‌عامل‌های معروفِ تلفن همراه، می‌توان به اندروید، آی‌اواس و ویندوز فون اشاره کرد.

سال ‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴

در سال ۱۹۹۱ گوشی ‌هایی با استاندارد GSM در کشور سوئد روانه بازار شد. از طریق این تکنولوژی کاربران می ‌توانستند به صورت کاملا بی سیم با شبکه تلفن همراه ارتباط برقرار کنند. به طور کلی تلفن ‌هایی که در بازه سال‌ های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ تولید می ‌شدند، از قابلیت ارسال و دریافت پیامک برخوردار بودند. ضمناً کاربران این امکان را داشتند که در کنار تماس ‌های صوتی از وب گردی و ارسال ایمیل نیز بهره‌ مند شوند.

سال های 1995 تا 1998

این دوره از تاریخچه تلفن همراه مصادف است با ظهور گوشی ‌های بدون آنتن. در سال ‌های بین ۱۹۵۵ تا ۱۹۹۸ کمپانی Hagenuk با طراحی و ساخت موبایل‌ های بدون آنتن انقلاب عظیمی در این صنعت به وجود آورد.

سال‌ های 1999 تا 2002

در سال ۱۹۹۹ میلادی شرکت نوکیا محصول جدیدی را که مجهز به سرویس WAP بود، ارائه داد. در سال ۲۰۰۰ نیز کمپانی شارپ نخستین تلفن همراه را با قابلیت عکسبرداری روانه بازار کرد.

سال‌ های 2003 تا 2006

در این دوران بشر توانست به یکی از مهم ‌ترین دستاوردها در زمینه طراحی تلفن‌ های همراه یعنی راه‌ اندازی شبکه 3G دست پیدا کند. ظهور دوربین‌ های جلو نیز به این دوران برمی‌ گردد. لازم به ذکر است اولین بار شرکت سونی اریکسون اقدام به طراحی موبایل با دوربین جلو نمود.

سال‌ های 2007 تا 2010

در این دوران رفته رفته موبایل‌ های دکمه‌ دار جای خود را به گوشی ‌های بدون دکمه یا همان لمسی دادند. اولین بار شرکت ال جی توانست با ارائه تلفن‌ هایی با صفحه نمایش لمسی خازنی چند قدم از رقبای خود جلوتر بایستد. سال ۲۰۱۰ هم نقطه عطفی در تاریخچه تلفن همراه به شمار می ‌رود؛ زیرا بهبود قابل توجهی در کیفیت دوربین موبایل رخ داد.

سال‌ های 2011 تا 2018

در سال ۲۰۱۲ میلادی اینترنت 3G از رده خارج شد و جای خود را به اینترنت 4G داد. بنابراین کاربران می ‌توانستند از سرعت دانلود تا ۱۲ مگابایت بر ثانیه برخوردار شوند. قابلیت تشخیص گفتار، تشخیص ضربان قلب، برقراری تماس‌ تصویری و راه اندازی سیستم‌ های پرداخت وجه از طریق گوشی از دیگر دستاوردهای این دوران هستند.

سال ۲۰۱۸ و پس از آن

از سال ۲۰۱۸ به بعد موبایل ها نه تنها برای برقراری تماس بلکه برای بازی کردن، مشاهده ویدئو و بسیاری کارهای دیگر استفاده می ‌شدند. عرضه دوربین‌ های پیشرفته با لنز دو گانه یا سه گانه، فناوری اسکن چهره و بسیاری از قابلیت‌ های دیگر نیز مربوط این دوران است.

خدمات مرکز تعمیرات موبایل