علت داغ شدن موبایل چیست؟

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که در حین کار با گوشی موبایل تان یکمرتبه متوجه شوید که دمای آن به شکل غیرعادی‌ای افزایش یافته است. به طور کلی داغ شدن موبایل اغلب به دلیل استفاده نادرست از دستگاه و عدم رعایت توصیه های ذکر شده از سوی کارشناسان اتفاق می افتد. اگرچه بروز این اشکال گاه ربطی به این موضوع ندارد و به خود دستگاه و شرکت سازنده آن مربوط می شود. 

در هر حال، اگر گوشی مورد استفاده شما نیز در طول روزهای اخیر دچار این ایراد –یعنی داغ شدن های بیش از اندازه- شده است احتمالا خواندن این مطلب در رفع این اشکال به شما کمک خواهد کرد. در این مقاله برآنیم تا علل داغ شدن موبایل را بررسی کرده و راهکارهای موجود جهت رفع این اشکال را شرح دهیم.

علت-داغ-شدن-موبایل-چیست؟

بررسی علل داغ شدن موبایل

داغ شدن موبایل ممکن است ناشی از وجود اشکالات داخلی (نرم افزار یا سخت افزار) و یا خارجی (استفاده بد و نادرست کاربر) در این دستگاه باشد. داغ شدن گوشی، ضمن آنکه نگرانی های کاربر و دارنده دستگاه را به دنبال خواهد داشت، ممکن است به قطعات داخلی دستگاه نیز آسیب برساند و حتی در مواردی –البته نادر- به انفجار گوشی بیانجامد. در این بخش برآنیم تا به شرح علل داغ شدن موبایل بپردازیم .

  • اجرای بازی های سنگین

اجرای بازی های سنگین معمولاً یکی از اصلی ترین عوامل داغ شدن موبایل است. دلیل این امر نیز آن است که بازی های نصب شده در تلفن همراه حجم بالایی از بستر سخت افزاری گوشی را استفاده می کنند و با درگیر کردن قطعات دستگاه، سبب افزایش حرارت و گرم شدن گوشی می گردند. این موضوع به ویژه زمانی که تجهیزات سخت افزاری گوشی ضعیف باشد، بیشتر نمود پیدا میکند. به طور کلی هر برنامه اجرا شده در گوشی که پردازش زیاد را در پی داشته باشد سبب گرم شدن و داغ شدن موبایل می گردد.

  • ویروس ها و نرم افزارهای مخرب

یکی دیگر از دلایل داغ شدن موبایل وجود نرم افزارها و ویروس های مخرب در آن است. وجود این بدافزارها نیز مانند بازی ها سبب افزایش پردازش دستگاه و در نهایت داغ شدن موبایل می گردند. معمولا طراحان نرم افزارها فقط به اطلاعات گوشی توجه می کنند و یا به تخریب فکر میکنند و سلامتی گوشی چندان برایشان مهم نیست. بنابراین بهتر است خودِ شما به عنوان یک کاربر پیش از نصب برنامه ها، وضعیت گوشی خود را در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که گزینه ی اجازه نصب برنامه ها از منابع ناشناخته فعال نباشد در این صورت کمتر نرم افزار های مخرب وارد سیستم شما می شوند.

  • باتری گوشی

در برخی شرایط نیز با وجود آنکه گوشی شما درگیر پردازش خاصی نیست اما باز گوشی داغ می شود. داغ شدن موبایل در چنین شرایطی می تواند به دلیل باتری باشد. برای مثال استفاده از باتری های غیراورجینال می تواند باعث بروز این مشکل شود. برای پیشگیری از این داغ شدن موبایل توصیه می شود که حتما از باتری های اصلی و شارژرهای اورجینال خود دستگاه استفاده نمایید. در صورتی که از اصل بودن باتری موبال تان مطمئن هستید پس مشکل می تواند از خراب بودن و یا خراب شدن باتری دستگاه باشد.

خواندن این مقاله پیشنهاد می شود : زمان تعویض باتری گوشی های اندرویدی

  • قاب محافظ تلفن همراه

یکی دیگر از دلایل داغ شدن موبایل استفاده از همین قاب های محافظ در پشت گوشی است. اگرچه این قاب ها در محافظت از گوشی به کاربر کمک می کنند اما با دلیل انکه مانع از تهویه درست می گردند افزایش دمای گوشی را سبب می گردند. برای جلوگیری از گرما و داغ شدن بیش از حد گوشی بهتر است قاب محافظ از گوشی جدا شود. چرا که داشتن قاب های محافظ و مخصوصا قاب های ضخیم مانع رسیدن جریان هوا به گوشی و تبادل دما می گردند.

  • چک کردن باتری و کابل شارژر

یکی دیگر از مواردی که در داغ شدن موبایل می تواند موثر باشد شارژ کردن های مداوم دستگاه و استفاده از کابل های غیر اورجینال است. گاهی اوقات کاربران به طور مداوم گوشی خود را به شارژ متصل می کنند و این عامل و شارژ بیش از حد باعث گرم شدن گوشی می شود. بهتر است زمانی که شارژ گوشی به هشتاد یا نود درصد رسید گوشی را از شارژ بکشید. این کار به افزایش عمر گوشی شما کمک می کند.

  • برنامه های پس زمینه و وای فای WIFI

یکی دیگر از دلایل داغ شدن موبایل فعال بودن برنامه های پس زمینه متعدد و روشن بودن وای فای دستگاه است. در صورتی که گوشی شما نیز داغ می شود و احتمال می دهید که این فرض نیز درباره دستگاه شما درست باشد بهتر است نسبت به غیرفعال کردن آنها اقدام نمایید. هر چه تعداد بیشتری از این نرم افزارها وجود داشته باشد CPU پردازش های بالاتری را متحمل شده و بالطبع گرمای بیشتری تولید میکند.

  • اشتراک گذاری اینترنت گوشی

همانطور که می دانید وقتی گوشی شما در حال اشتراک گذاری اینترنت است به شدت از باطری استفاده میکند. به اشتراک گذاشتن اینترنت انرژی زیادی از گوشی می گیرد تا پرتاب امواج وای فای به درستی انجام شود. بنابراین این موضوع نیز می تواند منجر به داغ شدن موبایل شما گردد.

نکاتی جهت پیشگیری از داغ شدن موبایل

برای اینکه از داغ شدن موبایل پیشگیری نمایید، باید شرایطی که سبب ایجاد این وضعیت می شوند را از بین ببرید. برای مثال حتی‌الامکان سعی کنید از گذاشتن گوشی‌تان در قاب یا کاور پلاستیکی بپرهیزید. اگر اصرار به استفاده از کاور دارید حداقل زمانی که فکر می‌کنید فشار زیادی به دستگاه وارد می‌شود (مثل زمان بازی کردن)، آن را از قاب دربیاورید. همیشه گوشی خود را از نظر نرم‌افزاری به‌روز نگه دارید تا مطمئن باشید آخرین اشکالات در اپلیکیشن‌ها و سیستم عامل دستگاه شما رفع شده است.

برای مدت طولانی و پیوسته با گوشی خود بازی نکنید یا با آن به شبکه ۳G/4G متصل نشوید. در طول استفاده از دستگاه همیشه دمای ان را در نظر داشته باشید و در صورت داغ شدن موبایل هر از چند گاهی به آن استراحت دهید تا خنک شود. از شارژرهای ارزان و تقلبی برای شارژ کردن گوشی استفاده نکنید و از شارژرهای اصلی دستگاه به خوبی مراقبت نمایید. همچنین زمانی که گوشی در حال شارژ است، با آن کار نکنید. درنهایت اگر قطعه‌ای از گوشی‌تان خراب شده، آن را تعمیر کنید یا اگر مثل بعضی گوشی‌ها از اساس مشکل دارد، به فکر تعویض آن باشید.

تعمیرات موبایل

نمایندگی تعمیرات موبایل ارائه دهنده تخصصی ترین سرویس های مرتبط با تعمیر، بهسازی، ترمیم و تعویض قطعات تلفن های همراه به متقاضیان است. این مرکز متشکل از پارت های متعددی است که در هر یک از آنها سرویس های تخصصی مرتبط با یک محصول نظیر تعمیر مشکل داغ شدن موبایل به مراجعان ارائه می گردد. شما کاربران گرامی می‌توانید با انتخاب آگاهانه‌ی نمایندگی تعمیرات موبایل در کمترین زمان و با بالاترین کیفیت، دستگاه معیوب خود را تعمیر کنید.

وجود آرشیوی جامع از قطعات اورجینال شرکتی نیز سبب گشته تا نه تنها عیوب موجود در دستگاه، مرتفع گردد بلکه به دلیل جایگزینی قطعات از کار افتاده با اجزا اورجینال،کیفیت اولیه به دستگاه بازگردد. واحدهای تعمیرات موبایل در بخش زیر معرفی می شوند.

نمایندگی موبایل

نمایندگی موبایل به دلیل ساختار مشتری‌مدار خود، اهتمام ویژه‌ای به خدمات‌رسانی سریع با قیمت‌های مصوب و هزینه‌های تضمین‌شده به هموطنان گرامی دارد. در مرکز تعمیرات موبایل قطعات و خدمات تخصصی با بهترین قیمت و گارانتی ارایه می‌گردد. بعلاوه به شما این اطمینان داده می‌شود که کلیه محصولات ارائه شده در مرکز تعمیرات موبایل ‌نظیر تاچ و ال‌سی‌دی، سوکت شارژ، قاب و درب پشت با درجه کیفی عالی و اورجینال بوده و این مرکز از فروش کالاهای تقلبی و کارکرده به شدت خودداری می‌کند. این امر تضمین‌کننده‌ی کیفیت گوشی شما بعد از تعمیر خواهد بود.

7 پاسخ

  1. گوشیم Mi 12T Pro هست با چیپ Snapdragon 8+ Gen1 و Ram12 و Rom256 دو روز میشه که گوشیم وقتی به اینترنت وصله حتی خاموش هم باشه داغ می‌کنه همه موارد بالا هم چک کردم و با معتبر ترین آنتی ویروس ها هم چک کردم هیچی نبود برنامه های پسمیزه ای هم اکسپت نکردم چ کار کنم

    1. سلام بابت این مورد چون خودتون تمام را ه های نرم افزاری رو چک کردید مشکل دستگاه شما می تواند سخت افزاری باشد.

  2. سلام من گوشیم a13 فوری هستش با پردازنده اگزینوس پیش دوربین گرم شدن که یه چیز عادیه هنگام کار اما از پایین هم گرم میشه یا داغ میشه این عادیه یا مشکلی وجود داره

  3. سلام من عرشیا هستم و گوشیم گوگل پیکسل ۴ایکس ال هستش وقتی باهاش کار میکنم سمت چپ گوشی داغ می‌کنه نمی‌دونم چرا لطفا کمکم کنید

    1. مرکز سخت افزار ایران گفت:

      سلام دوست عزیز قسمت پردازشگر هست و طبیعه

  4. با سلام گوشی هواویp30 ناخودآگاه داغ میشه زمانیکه اینترنت روشن می‌شود گوشی زیاد کار نکرده چند ماهی میشه

  5. مرکز سخت افزار ایران گفت:

    با سلام
    مدل گوشیتون چیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − 4 =