روش مقابله با ویروس یا بد افزار در گوشی های اندروید

به دلیل افزایش روزافزون برنامه های کاربردی برای گوشی های اندروید، گاه ممکن است بعد از نصب، برنامه ای متوجه شوید که عملکرد گوشیتان مختل شده است. در چنین حالتی گمان خواهید کرد گوشیتان دچار ویروس شده است. البته خوب است بدانیم با دانستن نحوه ی صحیح ویروس کشی، می توان عمل دشوار آن را آسان کرد. در گوشی های اندروید این عمل کار چندان دشواری نیست. این مطلب به شما کمک می کند تا با چگونگی برخورد با بدافزارها و ویروس های مختلف آشنا شده و روش  مقابله با ویروس یا بد افزار در گوشی های اندروید را برای خود به کار  ببندید.

روش-مقابله-با-ویروس-یا-بد-افزار-در-گوشی-های-اندروی

بد افزار در گوشی های اندروید چیست؟

هر ابزار و برنامه ی ضد امنیتی، که بدون اجازه در سیستم عمل می کند؛ کاربر یا صاحب سیستم را آزار می دهد؛ یا اینکه موجب از بین رفتن اطلاعات و در کل وارد کردن خسارت می شود را بدافزار یا (Malware) می گویند. ویروس ها نوعی بد افزار هستند که خود به خود افزایش می یابند. از این راه به دیگر فایل ها و برنامه ها اجرایی سرایت پیدا می کنند. با نیت جاسوسی در اطلاعات ذخیره شده، به ایجاد اختلال می پردازند.

از کجا متوجه شویم گوشی ویروس دارد؟

با ورود ویروس به گوشی ما با اکثر با اتفاقات مشابهی مواجه خواهیم شد. برای مثال ممکن است در هنگام ورود ویروس یا بد افزار در گوشی های اندروید  متوجه شویم که سرعت گوشی پایین آمده و یا اینکه  هنگ می کند و یا به اصطلاح داغ می کند (البته این داغ کردن نباید در هنگام کار کردن زیاد با گوشی محسوب شود. بعضی از ویروس ها موجب استفاده ی بیش از حد از CUP می می شوند) این اشکال به طور قطع اگر مربوط به پر شدن حافظه نباشد، قطعا مربوط به یک بد افزار یا ویروس است.

به دلیل اینکه ویروس ها دائما در حال گسترش هستند ممکن است موجب شود که فضای داخلی سیستم را پر نشان دهد. خاموش و روشن شدن نا خودآگاه از دیگر روش های پی بردن به ویروس یا بد افزار گوشی های اندروید است.

چگونه از ورود ویروس یا بد افزار در گوشی های اندروید جلوگیری کنیم؟

امکان آلوده بودن فایل ها به بد افزارها هر روز در حال افزایش است. در ادامه ی مطلب برای اینکه گوشی در مقابل حملات احتمالی ویروس یا بد افزار حفظ شود چند راهکار ارائه می دهیم.

  • ممکن است بد افزارها، درون هر سایتی باشند پس روی هر لینک کلیک، نکنید.
  • هر فایلی نیاز به دانلود ندارد، پس هر فایلی را دانلود نکنید.
  • در ایمیل خودHTML را غیرفعال کنید.
  • در ضمن هر ایمیلی را نباید باز کرد. چرا که ممکن است حامل بد افزار باشد که بدون اطلاع شما وارد سیستم شود.
  • دقت کنید هر نرم افزار یا برنامه ای نصب  نشود. برنامه ها را فقط باید از منابع معتبر دریافت  کرد. باید دقت داشت که برای دانلود اپلیکیشن مورد نیاز حتما از Google Play Store استفاده کرد. اما اگر از منابع دیگر دانلود می کنید حتما در مورد ارائه دهنده ی آن تحقیق کنید.
  • موارد دسترسی اپلیکیشن ها را مطالعه کنید. هر اپلیکیشینی نیاز به دسترسی همه جانبه ی گوشی شما ندارد.
  • در پایان حتما برای مقابله با ویروس یا بد افزار در گوشی های اندروید یک آنتی ویروس، روی گوشی خود نصب کنید تا از ویروسی شدن دستگاه جلوگیری کند. به عنوان نمونه نرم افزار ویروس کشی موبایل (Avast Free Mobile Securit) یکی از بهترین نمونه از برنامه‌های آنتی ویروس اندروید است؛ که در  پایان این مطلب روش کار آن نیز بیان خواهد شد.

مراحل ویروس کشی در گوشی های اندروید

پاک کردن ویروس یا بد افزار در گوشی های اندروید

ابتدا برای اجرا نشدن برنامه ایی که گمان می کنید بد افزار یا ویروس است گوشی‌تان را در حالت Safe mode (حالت امن) قرار دهید. این وضعیت در گوشی های مختلف با نگه داشتن ترکیبی دکمه های متفاوتی اتفاق می افتد. برای این کار به دفترچه ی گوشی همراهتان مراجعه کنید و یا اینکه از گوگل کمک بگیرید. البته در بیشتر گوشی ها می توان دکمه Power Off (خاموش کردن) را ثابت نگه داشت.

بعد از آن گزینه ای با عنوان Safe mode (حالت امن) در لیست ظاهر می شود. OK را انتخاب کنید تا شروع مجدد اتفاق بیفتد. با اجرا نشدن این برنامه ویروس یا بدافزار قدرت اجرایی خود را از دست می دهد. توجه کنید هنگامی که گوشی در حالت امن باشد؛ در پایین صفحه سمت چپ، نمایش این حالت را می بینید. اگر گزینه Power Off برای برقراری Safe mode فعال نبود، از گزینه Reboot به جای آن استفاده کنید و Reboot to Safe mode را انتخاب و OK کنید.

یافتن اپلیکیشن مخل

برای ادامه ی پروسه ی مقابله با ویروس یا بد افزار در گوشی های اندروید به منوی Settings رفته و گزینه Apps را انتخاب کنید. برای یافتن اپلیکیشن مخل، اپلیکیشن‌های دانلود شده را در قسمت Downloaded بررسی کنید تا بد افزار پیدا شود. اگر در قسمت لیست اپلیکیشن ها توان تشخیص بد افزار را نداشتید، به دنبال ظاهر عجیب یک اپلیکیشن و یا اپلیکیشنی باشید که یادتان نمی آید آن را نصب کرده اید.

حذف برنامه مخرب

صفحه اطلاعات اپلیکیشن را باز کنید و دکمه ی Uninstall را بزنید تا برنامه مورد نظر حذف شود. ممکن است دکمه Uninstall در بعضی اپلیکیشن‌ها به رنگ خاکستری یا غیرفعال باشد. به این دلیل است ویروس یافت شده از وضعیت سرپرست (administrator) استفاده می کند..

حذف بدافزاری که از وضعیت سرپرست استفاده کرده باشد

هنگامی که اپلیکیشن حامل ویروس یا بد افزار در گوشی های اندروید را حذف کردید از منوی apps خارج شوید. اما اگر بدافزار شما از وضعیت سرپرست استفاده کرده باشد به مسیر زیر بروید: Settings > Security > Device Administrator. در این مرحله لیست اپلیکیشن های گوشی خود را مشاهده می کنید که در وضعیت سرپرست یا administrator قرار دارند. حالا برای حذف ان کافی است که مربع کنار آن را تیک بزنید و در صفحه ی بعد deadactive را انتخاب کنید. بعد از این مرحله به صفحه ی اپلیکیشن نصب شده برگردید و آن را باکمال آرامش حذف کنید.

گوشیتان را ری استارت کنید

وقتی که از پاک شدن گوشی مطمئن شدید؛ گوشیتان را ری استارت کنید از حالت Safe mode بیرون بیاید. توجه داشته باشید بهتر است در زمان حذف ویروس یا بد افزار در گوشی های اندروید از تمام اطلاعات داخل گوشیتان فایل پشتیبان گرفته باشید.

چگونه به وسیله ی ویروس کش ویروس ها را بیابیم؟

برای یافتن ویروس یا بد افزار در گوشی های اندروید بهتر است با استفاده از گوگل پلی یکی از بهترین ویروس کش ها ( Avast Free Mobile Security)را دانلود و نصب کنید. مثل همه یاپلیکیشن ها موارد مجاز دسترسی را مطالعه و قبول  Accept کنید تا نصب شود. بعد از نصب آن را اجرا کنید تا به طور خودکار پایگاه مشخصات ویروس خودرا آپدیت کند و به اسکن گوشی شما برای شناسایی بدافزارها و ویروس ها بپردازد.

هر چه تعداد اپلیکیشن های نصب شده روی گوشیتان بیشتر باشد مدت زمان طولانی تری را برای اسکن سپری می کند. این نرم افزار Avast Free Mobile Security  تا ویروس را بد افزار را شناسایی کند آن را حدف می کند. با این ویروس کش گوشی شما پاک شد و مهم تر اینکه یک اپلیکیشن مناسب، همیشه مراقب دستگاه شماست.

چگونه-به-وسیله-ی-ویروس-کش-ویروس-ها-را-بیابیم؟

نمایندگی تعمیر موبایل  htc

نمایندگی تعمیر موبایل htc با سابقه ی درخشان و طولانی در طول چند دهه، آماده ی خدمت به مشتریان عزیز است. کادر توانا و متخصص ما با بهترین ابزار و وسایل در جهت تعمیر دستگاه شما در خدمت است. ارائه ی بهترین خدمات و قطعات از جمله عواملی است که موجب رضایت روز افزون شما از این متخصصین شده است.

نمایندگی  اچ تی سی  در کنار حل مشکلات نرم افزاری( اینترنت، هنگ کردن بی دلیل، ویروس یا بد افزار در گوشی های اندروید و …)، توانایی بالایی در حل مشکلات سخت افزاری شما نیز دارد.

نمایندگی htc

نمایندگی htc تعمیرات انواع موبایل با کادر مجرب و کارآزموده سخت ترین و نا ممکن ترین مشکلات را نیز به آسانی و در کوتاه ترین زمان ممکن بر طرف می کند. تحویل آنی دستگاه شما در راس اولویت های ما قرار دارد. مطمئن باشید هر گونه مشکل برای تعویض یا تعمیر قطعات از کار افتاده یا ضربه دیده را در بهترین وجه ممکن بر طرف خواهیم کرد. ما، انواع قطعات گوشی همراه را به صورت کاملا اورجینال ، در خدمت مشتریان عزیز قرار می دهیم تا موجب رضایت روز افزون شما باشد.