هک شدن گوشی اندرویدی

اگر از کاربران گوشی های اندرویدی هستید امروز برای شما خبرهای نگران کننده ای داریم. ممکن است حتی با باز کردن یک عکس، هکر ها امکان نفوذ به گوشی شما را پیدا کنند. اما هک شدن گوشی اندرویدی چگونه و از کجا انجام خواهد شد؟ ممکن است این باز کردن عکس ها از طریق سایت های اینترنتی، ایمیل و یا در انواع شبکه های اجتماعی اتفاق بیفتد. توصیه ی کارشناسان ما به شما تنها یک جمله است، مراقب باشید! برای جلوگیری از نفوذ هکرها به گوشی های خود، ممکن است تنها با نگاه کردن به یک عکس با کدهای مخرب پشت آن، گوشی های تلفن اندروید در معرض خطرات زیادی قرار بگیرند. این اتفاق نفوذگران را قادر میسازد تا به گوشی شما نفوذ کنند. آن چه باعث تاسف است، این آسیب و تخریب از نسخه های اندرویدی 7 نوقا تا نسخه ی 9 پای هم وجود دارد.

چگونه بفهمیم گوشی ما هک شده-است؟

هک شدن گوشی اندرویدی با باز کردن عکس های png

هر چند، در پروژه های جدید تر اندروید در ابتدای ماه فوریه تا حدودی رفع شده اند اما از آن جا که وصله های امنیتی به روشنی از سوی سازندگان گوشی های اندرویدی منتشر نمیشوند، امکان فهمیدن این که، دستگاه شما این وصله ها را دریافت میکند یا نه، کمی دشوار است. این در حالیست که متخصصان گوگل هنوز هیچ گونه اطلاعات روشنی در مورد جزییات فنی در رابطه با این آسیب پذیری های جدید و هک شدن گوشی اندرویدی منتشر نکرده است، اما آن چه مشخص است، به روز رسانی ها برای رفع آسیب پذیری سرریز بافر از نوع heap heap buffer overflow  هستند که در بخش کد skpnfcodec و برخی اجزایی است که وظیفه ی نمایش و رندر تصاویر را بر عهده دارند. در ادامه به بررسی آسیب پذیری هایی میپردازیم که توسط گوگل منتشر شده است :

هک شدن گوشی اندرویدی با عکس های png

چگونه بفهمیم گوشی ما هک شده است؟

استفاده از گوشی هوشمند در دنیای امروز امری بسیار معمول است، اما ممکن است گوشی شما به دلیل هک شدن، در معرض خطر قرار گیرد. نشانه های بسیار زیاد در رابطه با هک شدن گوشی  وجود دارند. از جمله این نشانه ها می توان به کاهش عملکرد گوشی تلفن همراه، ظاهر شدن نشانه های ناشناخته، مصرف بیش از حد از اینترنت دستگاه، دریافت پیام ها و تماس های ناشناس، تغییرات در امنیت دستگاه و بسیاری نشانه های دیگر اشاره کرد. در این مقاله، به بررسی نشانه ‌های هک شدن گوشی های تلفن همراه می پردازیم و به صورت تخصصی راهکارهای رفع این مشکل را مورد بررسی قرار می دهیم. برای تعمیر موبایل خود با ما تماس بگیرید.

کاهش عملکرد گوشی

هک شدن گوشی ممکن است منجر به کاهش عملکرد آن شود. از نشانه های این مشکل می توان به افت سرعت عملکرد، اجرای نرم ‌افزارها با تاخیر، گرم شدن غیرعادی گوشی اشاره کرد. جهت رفع این مشکل، استفاده از برنامه ‌های آنتی ‌ویروس و بروزرسانی نرم ‌افزار ها برای افزایش امنیت می تواند اقدامی کمک کننده و موثر باشد. نرم افزار آنتی ویروس می تواند به شما در شناسایی و هدف قرار دادن بدافزارهای موجود در گوشی شما کمک کند. شما باید آن را به طور منظم اجرا کنید، اما اگر قبلاً این کار را نکرده اید، اکنون زمان خوبی برای شروع است. برنامه Norton 360 Deluxe می تواند به محافظت از شما در برابر بدافزارها کمک کند و مرور در تلفن شما را به تجربه ای امن تر تبدیل کند.

ظاهر شدن نشانه‌ های ناشناخته

از دیگر نشانه های هک شدن گوشی  می توان به ظاهر شدن نشانه های ناشناخته اشاره کرد. نصب برنامه‌ ها و نرم افزار های ناشناخته در صفحه اصلی گوشی ممکن است باعث هک شدن دستگاه شما شود. از نشانه های این مشکل می توان به ظاهر شدن آیکون ها یا برنامه ‌ها که شما نصب نکرده‌ اید اشاره کرد. بررسی لیست برنامه ‌ها و نرم افزار های نصب شده و حذف هر آیتم مشکوک می تواند در رابطه با این موضوع موثر باشد.
همچنین باید بررسی کنید که برنامه به چه داده‌ ها و اطلاعاتی دسترسی دارد تا بتوانید رمز های عبور را تغییر دهید و در صورت نیاز اطلاعات شخصی را بروزرسانی کنید. تأیید کنید که برنامه ‌هایی که اخیراً دانلود شده‌ اند از توسعه‌ دهندگان معتبر تهیه شده‌ اند و مشکلی از نظر امنیتی ندارند. اگر این شرایط در برنامه های نصبی در تلفن همراه شما وجود نداشته باشد، آن ها را از تلفن خود حذف کنید.

مصرف غیر معمول اینترنت

گوشی هک شده ممکن است از منابع اینترنت شما برای انجام فعالیت‌ های مشکوک استفاده کند. افزایش ناگهانی در مصرف داده‌ ها یا ترافیک اینترنت از نشانه های این مشکل است.جهت بررسی بیشتر، مانیتورینگ مصرف داده‌ ها و بررسی برنامه ‌های در حال اجرا برای تشخیص نقض امنیت می تواند به جلوگیری از هک شدن گوشی شما کمک کند. اگر قبض تلفن همراه شما بالاتر از حد انتظار است، این می تواند نشانه ای از وجود بد افزار و هک شدن دستگاه شما باشد. این اتفاق به این دلیل است که بدافزار ها به طور مداوم بر روی تلفن شما اجرا می شوند و مصرف داده و اینترنت دستگاه شما را کاهش می دهند.

دریافت پیام ‌ها یا تماس‌ های ناشناس

هکرها ممکن است از شماره گوشی شما برای ارسال پیام ‌ها یا تماس‌ های ناشناس استفاده کنند. دریافت پیام ‌ها یا تماس‌ های ناشناس نیز از نشانه های دیگر این مشکل است. بررسی تماس ها و پیام ‌ها و در صورت لزوم، استفاده از برنامه ‌های مدیریت تماس‌ ها همچنین استعلام از اپراتور همراه می تواند اطلاعات بیشتری را در رابطه با این موضوع در اختیار شما قرار دهد. یک شماره گیری تصادفی هرازگاهی اتفاق می افتد، اما اگر سابقه تماس خروجی شما مملو از شماره تماس هایی است که به خاطر نمی آورید، این می تواند یک نشانه در رابطه با هک شدن گوشی شما باشد. اگر تلفن شما به تنهایی تماس یا پیامک ارسال می کند، این نشانه ای است که ممکن است گوشی شما هک شده باشد.

اخطار های تکراری و پی در پی

اگر در حین مرور گوشی خود دائماً با اخطار های مجدد مواجه می شوید، این می تواند نشانه ای از هک شدن گوشی شما باشد. تبلیغات یا محتوای های تکراری که در تلفن شما ظاهر می شود، هر دو نشانگر این هستند که تلفن شما در معرض خطر هک شدن قرار گرفته است. هنگامی که یک اخطار رخ می دهد، پنجره را با احتیاط ببندید و ایراد را مجددا چک نمایید. در صورتی که مشکل رفع نشد، سیستم عامل دستگاه خود را فلش نمایید تا ایراد پیش آمده رفع گردد.

باتری به سرعت تخلیه می شود

باتری های گوشی قرار نیست برای همیشه دوام بیاورند، اما به طور موثر طراحی شده اند. بنابراین اگر نحوه استفاده از تلفن شما ثابت مانده است اما باتری شما سریع تر از حد معمول تخلیه می شود، ممکن است هک شدن دستگاه شما رخ داده باشد.

رمزهای عبور خود را تغییر دهید

ممکن است زمانی که گوشی شما هک شده است، اطلاعات شما به خطر افتاده باشد. هنگامی که بدافزار را حذف کردید، همه رمزهای عبور خود را بازنشانی کنید و برای هر حساب رمزهای عبور منحصر به فرد ایجاد کنید.

گوشی خود را ریست کنید

اکثر بدافزارها را می توان با بازنشانی به حالت کارخانه حذف کرد. با این حال، با این کار، تمام داده ‌های ذخیره شده در دستگاه شما، مانند عکس‌ ها، یادداشت‌ ها و مخاطبین پاک می ‌شود، بنابراین مهم است که قبل از تنظیم مجدد دستگاه، از این داده ‌ها نسخه پشتیبان تهیه کنید. وقتی گوشی خود را ریست می کنید، از برنامه های خود نسخه پشتیبان تهیه نکنید، به خصوص اگر مشکوک هستید که گوشی شما بدافزار دارد. در عوض، توجه داشته باشید که کدام برنامه ‌ها را می ‌خواهید دوباره دانلود کنید و آن ‌ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که از نظر امنیتی مشکلی ندارند. جهت ریست کردن دستگاه گوشی تلفن همراه خود طبق مراحل نامبرده پیش بروید:

دستورالعمل برای تنظیم مجدد آیفون

  • ابتدا از فایل های کلیدی خود از گوشی خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.
  • سپس برنامه تنظیمات را باز کنید.
  • در ادامه گزینه «General»را انتخاب نمایید، سپس به بخش «Transfer or Reset iPhone» بروید و سپس «Erase All Content and Settings» را انتخاب کنید.

دستورالعمل ریست کردن گوشی اندروید

  • دستورالعمل های بازنشانی اندروید بسته به سازنده متفاوت است. برای دستورالعمل های خاص باید به وب سایت سازنده گوشی خود مراجعه کنید.
  • برای اکثر گوشی‌ های اندرویدی، می ‌توانید از طریق منوی تنظیمات به گزینه بازنشانی دسترسی داشته باشید، سپس به «مدیریت عمومی» بروید تا گوشی خود را بازنشانی کنید.

تغییرات در تنظیمات امنیتی

تغییرات ناخواسته در تنظیمات امنیتی گوشی از دیگر روش های بررسی هک شدن گوشی است. اعلان‌ های تغییرات در رمز عبور یا تنظیمات امنیتی نشانه های مربوط به این مشکل است. بررسی تنظیمات امنیتی و بازیابی تنظیمات به حالت اصلی ممکن است از هک دستگاه شما جلوگیری کند. هک شدن گوشی ممکن است به از دست رفتن اطلاعات مهم شما منجر شود. با توجه به نشانه ‌های فوق و اعمال راهکار های امنیتی نامبرده، می‌ توانید از این خطرات جلوگیری کرده و در رابطه با این مشکل اطمینان حاصل نمایید.

راه های پیشگیری از هک شدن گوشی اندرویدی به توصیه ی گوگل

یکی از سه آسیب پذیری که ممکن است به گوشی لطمه بزند، کد های مخربی ست که در پشت یک عکس png در نسخه ی آسیب پذیر سیستم عامل اندرویدی را خواهد داشت. گوگل برای پیشگیری از هک شدن گوشی اندرویدی توصیه میکند، در صورت مشاهده ی پیغام به روز رسانی در گوشی اندرویدی خود، هر چه سریع تر، آن را به روز کنید.

اخیرا مهندسان گوگل در مجموع 42 آسیب پذیری را در سیستم عامل اندروید برطرف کرده اند که از بین آن ها 11 آسیب پذیری در سطح بحرانی، 30 آسیب پذیری با درجه ی اهمیت بالا و تنها یک آسیب پذیری با درجه ی اهمیت متوسط مشخص شده است. البته گوگل اعلام کرده است تا کنون هیچ سو استفاده ای در سطح وسیع از این آسیب پذیری ها انجام نگرفته است. از این رو در حال حاضر توصیه میشود نسبت با آپدیت نسخه ی سیستم عامل خود بی توجهی نشان ندهید.

در صورت خرابی موبایل سامسونگ خود با نمایندگی موبایل سامسونگ تماس بگیرید.