مدیریت حافظه رم در گوشی های اندروید

دریافت پیامی مبنی بر کمبود حافظه رم در موبایل یکی از آزار دهنده ترین هشدارهای گوشی است. برخی از کاربران گوشی هوشمند از اپلیکیشن هایی برای مدیریت حافظه رم استفاده می کنند. قبل از همه اینها شاید برای برخی از کاربران سوال باشد که پاک سازی حافظه رم در سیستم عامل اندروید چه اهمیتی دارد؟ یا حتی به دنبال راه هایی برای مدیریت حافظه رم در گوشی های اندروید باشند. در این مطلب با اشاره به برخی موارد مهم درباره رم پاسخ این سوال را خواهیم داد.

مدیریت حافظه رم در گوشی های اندروید

حافظه رم در گوشی های اندروید چیست؟

در یک گوشی هوشمند نیز مانند سیستم کامپیوتری، انواع متفاوتی از حافظه‌ وجود دارد که احتمالا هر یک دارای سرعت و قیمت مختلفی هستند. اما مطمئنا قابل ذکر است که عملکرد حافظه رم در گوشی های اندروید با عملکرد حافظه های کامپیوتر متفاوت است. حافظه رم یک حافظه دسترسی تصادفی است. این حافظه در بین دیگر حافظه ها قیمت بالایی دارد 

ولی سریع ‌تر از حافظه ‌ها‌ی ذخیره ‌سازی می باشد. با این وجود قطع برق می تواند همین حافظه سریع را پاک کند. این حافظه به ‌عنوان لایه ای برای اپلیکیشن ‌های گوشی در جهت ذخیره داده های موقت فعالیت می ‌کند.

کمبود فضای حافظه رم در گوشی های اندروید

حافظه رم در گوشی های اندروید با کمک اپلیکیشن ‌هایی که بیشترین کاربرد را دارند، پر می شود. برای راه اندازی اپلیکیشن ‌های جدید یا گاهی لود شدن اپلیکیشن های قدیمی باید بخشی از حافظه دستگاه پاک شود. سیستم عامل اندروید این امر را به ‌صورت خودکار هم انجام می ‌دهد. پاک کردن دستی فضای حافظه رم در گوشی ‌های اندروید، تصوری اشتباه است. چرا که رم آزاد ‌شده به معنای راه ‌اندازی مجدد و مداوم اپلیکیشن های اصلی و پرکاربرد نیز می باشد. این موضوع منجر به اتلاف وقت، مصرف انرژی زیاد و ‌کاهش عمر باتری می شود.

ریشه ی سیستم عامل اندروید

داشتن یک رم بدون فضای خالی مورد بدی محسوب نمی شود. گفتنی است اندروید ریشه در لینوکس و یونیکس دارد. بنابراین هسته سیستم عامل لینوکس قوانین مربوط به مدیریت حافظه را تعیین کرده است و طبق این قوانین، حافظه رم آزاد به معنای هدر دادن حافظه است.

اگر گوشی خود را روشن کنید و چند اپلیکیشن را بارگذاری کنید، تمام این اپلیکیشن ها در حافظه‌ رم باقی می ماند. اگر حین استفاده از یک اپلیکیشن به صفحه اصلی بروید و سپس به اپلیکیشن بازگردید، بارگیری می شود. به این دلیل که اپلیکیشن در حافظه رم باقی می ماند و می تواند در سریع‌ ترین زمان اجرا شود. البته برخی اپلیکیشن ها Task Killer یا Ram Optimizer دارند و فرآیندهای آنها به طور مداوم پاک می شود. هرچند این نحوه مدیریت رم باعث کند شدن سیستم عامل گوشی نیز می شود.

زمان پاکسازی حافظه رم در اندروید

با اینکه بیشتر سازندگان گوشی فرآیند پاکسازی دستی را در سیستم محصولات خود طراحی کرده اند ولی باید بدانید که الزاما بستن اپلیکیشن ها یا پاکسازی حافظه رم کاری ضروری نیست. این عملکر فقط زمانی کاربرد خواهد داشت که یک اپلیکیشن به کندی عمل کند یا یا اجرای آن با مشکلاتی مواجه شود. حتی در این حالت اولویت اول با بستن و متوقف کردن فعالیت اپلیکیشن و سپس در صورت نیاز پاکسازی حافظه رم در گوشی های اندروید می باشد.

مدیریت برنامه ها برای کنترل میزان استفاده از حافظه رم در گوشی های اندروید

برای بستن یک اپلیکیشن، باید به تنظیمات اپلیکیشن وارد شود. در این بخش گزینه ای برای توقف فعالیت اپلیکیشن وجود دارد که باید دقت داشت برخی از اپلیکیشن ها بلافاصله بعد از متوقف شدن مجددا راه اندازی می شوند. در این حالت ممکن است حتی مشکل عملکرد کند اپلیکیشن برطرف شود. چیزی که در این قسمت از اهمیت بیشتری برخوردار است این است که میزان مصرف اپلیکیشن ها کنترل شود و در صورت نیاز اپلیکیشن هایی که مدت زیادی استفاده نشده اند یا بیهوده به نظر می رسند حذف کنیم. سپس اپلیکیشن هایی را که دارای میزان مصرف بالای حافظه رم هستند مدیریت نماییم.

این برنامه ها یا قابل حذف خواهند بود یا نه. در صورتی که قابلیت حذف شدن داشته باشند، فضای رم از حضور آنها خالی می شود ولی در صورتی که قابلیت حذف نداشته باشند یا از برنامه های پرکاربرد گوشی باشند باید با پاکسازی حافظه پنهان آنها در رم اپلیکیشن ها را مدیریت کرد. در نتیجه موارد ذکر شده چیزی که اکنون اهمیت دارد این است که تا زمان عملکرد صحیح گوشی پاک کردن حافظه رم لزومی ندارد و چه بسا کاربردهای بسیاری نیز داشته باشد.

ولی در چند حالت باید این کار را به صورت دستی انجام داد:

  • پر بودن حافظه رم در مواردی چون شارژ باتری اثرگذار باشد
  • نیاز به فضای خالی جهت فعالیت اپلیکیشن های بیشتری باشد
  • اپلیکیشنی با کندی در عملکرد مواجه شده یا خوب اجرا نشود
  • سیستم عامل گوشی به راحتی بارگذاری نشود

نمایندگی موبایل

نمایندگی موبایل متشکل از دو بخش فروش و خدمات پس از فروش می باشد. در بخش فروش کارشناسان توانمند مرکز با راهنمایی و مشاوره در خرید مطمئن شما را همراهی می نمایند. در بخش خدمات پس از فروش نیز شما می توانید پشتیبانی کاملی از محصولات خود در انواع برندها را دریافت نمایید. قابل ذکر است نمایندگی موبایل مختص به کلیه برندهای تولید کننده موبایل می باشد.

مرکز تعمیرات موبایل

مرکز تعمیرات موبایل با بهره گیری از افراد متخصص در زمینه تعمیرات قصد دارد کاربردی ترین روش ها را برای خدمات رسانی به مشتریان به کار بندد. در این مرکز کلیه خدمات تعمیر و تعویض به بهترین شکل ممکن ارائه می گردد. علاوه بر متخصصین مدرن ترین و پیشرفته ترین تجهیزات در این مسیر مهندسین این مرکز را همراهی می کنند. هدف مرکز تعمیرات موبایل جلب رضایت شماست.